as7ab4u


 
الرئيسيةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Semsem el7azen
ADMIN
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1284
العمر : 27
الموقع : http://as7ab4u.yoo7.com
العمل/الترفيه : IF U WANNA LOSE YOUR SELF
الجنس :
علم بلادي :
مزاجي اليوم :
My SmS : why the life is like that
التقيد بالقوانين :
100 / 100100 / 100

وسامي :
تاريخ التسجيل : 07/05/2008

مُساهمةموضوع: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الأحد مايو 11, 2008 10:55 pm

عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام

.. أم .. العفو والتسامح ..؟

قضية جلية قد وقع إختياري عليها ... لابد أنها تحمل الكثير

من منا ينتقم إذا جرحه أعز الناس ومن منا يصافح عن خطأه

ويداري جرحه بآهاته ويسامح الانسان الذي تسبب له

بألم لا نهاية لحدوده ...

قضية هي البحر بحد ذاتها وآرائكم هي شاطئ الأمان لها

الإنتقام ... التسامح ؛

بينهما جسر طــويـــل لا يلتقيان أبدا ، فهل أنت / أنتِ

ممن ينتقمون إذا تعرضوا لأي جرح أكان سببه

عدم الوفاء / الخيانة / الكذب .....الخ ...

أم أنك ممن يقدمون على التسامح والغفران بحق من اخطأ

في حقك وجرحك جرح مازلتَ منه تعاني .....

هذه القضية هي بين أيديكم اليوم .. لنناقشها سويةً

ولتعرف نفسك أكثر في هذه المواقف هل تنتقم أم ..

تسامح وتعفو ..؟

فلنتناقش معاً ولا يسعني إلا أن أذكر أن النقاش هو رأي

معارض لرأي آخر بحسن الأسلوب وطيب الحروف ،

وأخيراً ما هذه القضية إلا منا وإلينا ويجب علينا أن نبلي

أحسن البلاء في النقاش فنحن أهلا للرقي بالفكر والنقاش

والسمو ....

سؤال النقاش :

عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام
.. أم .. العفو والتسامح

مع خالص تحياتي..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://as7ab4u.yoo7.com
abdo0o
صاحب جيد جدا
صاحب جيد جدا


ذكر
عدد الرسائل : 85
العمر : 27
الجنس :
علم بلادي :
مزاجي اليوم :
التقيد بالقوانين :
100 / 100100 / 100

وسامي :
تاريخ التسجيل : 08/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الأحد يونيو 01, 2008 6:34 am

العفو والتسامح

وشكرا على الموضوع الي نقلتو مني ده

تقبل مروري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Semsem el7azen
ADMIN
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1284
العمر : 27
الموقع : http://as7ab4u.yoo7.com
العمل/الترفيه : IF U WANNA LOSE YOUR SELF
الجنس :
علم بلادي :
مزاجي اليوم :
My SmS : why the life is like that
التقيد بالقوانين :
100 / 100100 / 100

وسامي :
تاريخ التسجيل : 07/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الثلاثاء يونيو 03, 2008 9:42 pm

ماشي يامعفن سيح في المنطقة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://as7ab4u.yoo7.com
x 7o0or x
مديره عـــــــامــــــه
مديره عـــــــامــــــه
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1121
العمر : 25
الجنس :
علم بلادي :
مزاجي اليوم :
My SmS : قلت ابكتب رساله كلها لوم وعتب ويـوم انهيـت الرساله غير أحبـك ما انكـتب
التقيد بالقوانين :
100 / 100100 / 100

وسامي :
تاريخ التسجيل : 29/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الأربعاء يونيو 04, 2008 1:31 am

يعني انا اشكر عبدوو ولا سمسم ..
عالعموم تسلمو انتو الاتنيين..

انا رايي في الموضوع ان الانسان لما يتجرح من اعز الناس ليه ..اسامح او انتقم .. والله ده حسب الموقف
عشان في حاجات المفروض الانسان ميسامحش فيها..

تقبل مروري ^^
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الخميس يونيو 19, 2008 11:03 pm

والله انا رايي الشخصي انه لازم ينتقم بس لو من اعز الناس فعلا
لازم يسامح وده غصب عنه مش بمزاجه

وشكرا يا عبده انت و سمسم وحوووووووور لان انا بدات اتوه في الموضوع ده

مش مهم مين اللي كتبه او نقله المهم انه وصل لكل الافراد

وشكرا

زيــــــــــــــــزو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الأحد يونيو 22, 2008 1:30 am

مرسي ليكو انتو الاتنين
وانا عن نفسي مستحيل أنسى أي جرح وممكن افكر اني أرد الجرح
تقبلوا مروري
بيس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الأحد يونيو 22, 2008 3:45 am

ليه الشر ده
خليكي متسامحه

ده المثل بيقول اعمل الخير وارميه في البحر

زيـــــــــــزو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Semsem el7azen
ADMIN
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1284
العمر : 27
الموقع : http://as7ab4u.yoo7.com
العمل/الترفيه : IF U WANNA LOSE YOUR SELF
الجنس :
علم بلادي :
مزاجي اليوم :
My SmS : why the life is like that
التقيد بالقوانين :
100 / 100100 / 100

وسامي :
تاريخ التسجيل : 07/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الأحد يونيو 22, 2008 4:45 am

شكرا ياجماعه على المرور الطيب ده

نورتوني كلكم والله

واهلا بيكي يا نانو معانا في المنتدي نورتي المنتدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://as7ab4u.yoo7.com
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الجمعة يونيو 27, 2008 10:53 am

عموما انا بسامح ان كان الشيئ ده صغير او كبير لن لازم احسس اللى ارتكب الغلط ده انى مش مسامحه علشان يحاول يصلح من نفسه.

وبعدين انا متفق مع حور مش مهم ان الشخص ده قريب ولا بعد المهم ازنب اللى ارتكبه ده ممكن انك تغفرله و لأ.

مثلاً
لو زوجة خانت زوجها هل يمكن المسامحة فى هذه الخيانة

مثال أخر
لو أنا بشرب سجاير وواحد من أصحابى راح قال لبابا انى بشرب سجاير يمكن له المسامحة لحن حينما يعرف خطأه.

أنت دلوقت م صغير عى انك تعرف انى الغلط ده كبير ولا صغير او يتسامح فيه ولا لأ.

وتقبلوا مرورى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Semsem el7azen
ADMIN
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1284
العمر : 27
الموقع : http://as7ab4u.yoo7.com
العمل/الترفيه : IF U WANNA LOSE YOUR SELF
الجنس :
علم بلادي :
مزاجي اليوم :
My SmS : why the life is like that
التقيد بالقوانين :
100 / 100100 / 100

وسامي :
تاريخ التسجيل : 07/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..   الأربعاء يوليو 02, 2008 3:38 am

شكرا يا حج ميمو على مرورك نورت التوبيك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://as7ab4u.yoo7.com
 
عندما تجرح من أقرب الناس هل تفكر في الانتقام..
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
as7ab4u :: .•:*¨`*:•. ][ الأصـــــحاب العامه][.•:*¨`*:•. :: صحـــــاب العــــام-
انتقل الى: